Tuesday, September 23, 2008

DOA ZIARAH KUBUR

"Selamat sejahtera untukmu, wahai penduduk kampung daripada orang-orang Mukmin dan Muslim. Sesungguhnya kami Insya Allah akan menyusulmu, kami mohon kepada Allah untuk kami dan kamu, agar diberi keselamatan (dari apa yang tidak diingini)."
.
Antara keistimewaan Islam ialah penghormatan yang diberikan kepada manusia, sepanjang hayatnya dan selepas matinya. Islam menganjurkan agar kita berakhlak dengan sebaik-baik akhlak dengan meneladani Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Ini termasuk mengucapkan salam kepada orang-orang yang sudah meninggal dunia. Walaupun secara fizikalnya mereka sudah tiada di atas muka bumi, namun sebenarnya kematian merupakan perjalanan ke alam akhirat.
.
Demikian juga digalakkan menziarahi perkuburan dari masa ke masa untuk mengambil pengajaran & iktibar. Perkara ini tidaklah sepatutnya dilakukan pada waktu-waktu tertentu sahaja (seperti bulan Ramadhan & Syawal) kerana pada hakikatnya roh / arwah mereka masih lagi 'hidup' cuma dalam suasana yang berbeza.

ADAB MENZIARAHI PERKUBURAN

1. Hendaklah mengucapkan salam.

2. Berhati-hati agar tidak memijak kubur, sebabnya adalah haram hukumnya memijak kubur, melainkan apabila terpaksa.

3. Menziarahi dengan perasaan insaf & set in mind setiap kita akan kembali kepada Allah jua suatu ketika nanti.

4. Memakai pakaian yang menutup aurat, bersopan & bersesuaian.

5. Memohon keampunan Allah buat mereka yang telah kembali ke Rahmatullah.

6. Tidak digalakkan membaca sesuatu yang bertulis kerana ditakuti akan menyebabkan ditimpa lupa.

7. Haram memohon pertolongan daripada orang-orang yang telah meninggal dunia.

8. Haram memperindahkan kubur seseorang yang telah meninggal dunia lebih-lebih lagi dengan tujuan berbangga-bangga.

10. Diharuskan menanam tumbuh-tumbuhan di kubur seperti yang dilakukan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam, iaitu meletakkan daun kurma yang masih hijau agar ia dapat mendoakan si mati.

11. Sunat membaca ayat-ayat Al-Qur'an seperti membaca Surah Yaasin & Surah al-Mulk, serta membacakan tahlil (walaupun sesetengah ulama' menghukumkannya bid'ah & haram), dan juga mendoakan kesejahteraan mereka yang telah kembali ke Rahmatullah terutama sekali kedua ibu bapa & kaum kerabat.

No comments: